Mikroplast
Elevene skal i dette opplegget følge plast fra makro til mikro, kartlegge kilder til mikroplast, og undersøke og analysere prøver med filtersystemer og fluoriserende lys.
Tema: Naturfag
Årstrinn: 8. – 10.trinn
Varighet: 90 minutter
Antall elever: maksimalt 25
Periode: Hele året
Sted: Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i distriktet.
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer,
Drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger - delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- gi eksempler på og Drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- gi eksempler på dagsaktuell forskning og Drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
- Bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser
- Sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og Beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
Forarbeid som kan gjøres før besøket på vitensenteret:
Se gjerne filmen «Mikroplast over alt» fra NRK-skole
Lenke til filmen: https://www.nrk.no/skole-deling/24515
BESTILL HER