Problemløsning i matematikk
Oppdag ulike strategier for å løse ulike oppgaver i matematikk! Praktisk læring som fremmer motivasjon og mestringsfølelse og selvtillit i faget.
Antall: 25
Varighet: ca. 90 min.
Tidspunkt: På forespørsel
Målgruppe: 10.trinn, vg1, 1 P-Y og 1P
Fagområder: Matematikk
Hva skjer:
Dette opplegget er laget med tanke på elever med kunnskapshull i overgangen mellom 10. klasse og VG1.
Kurset er basert på læreplanmål fra både ungdomsskolen og videregående skole, 1 P og 1 P-Y. Målet er at dette opplegget skal gi elevene økt motivasjon, mestringsfølelse og selvtillit i faget. Dette er et tilbud til de som strever med matematikkfaget generelt.
Tilknytning til læreplanen:
Kompetansemål i Matematikk etter 10. trinn:
- Lage, løse og forklare likningssett knyttet til praktiske situasjoner.
- Bruke funksjoner i modellering og argumentere for fremgangsmåter og resultater.
Utforsking i matematikk handler om at elevene søker etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg frem til en felles forståelse. Elevene skal legge mer vekt på strategiene og fremgangsmåtene enn på løsningene. Problemløsning i matematikk handler om at elevene utvikler en metode for å løse et problem de ikke kjenner fra før. Algoritmisk tenkning er viktig i prosessen med å utvikle strategier og fremgangsmåter for å løse problemer og innebærer å bryte ned et problem i delproblemer som kan løses systematisk. Videre innebærer det å vurdere om delproblemene best kan løses med eller uten digitale verktøy. Problemløsning handler også om å analysere og forme kjente og ukjente problemer, løse dem og vurdere om løsningene er gyldige.
Kjerneelement matematikk P og P-Y:
Utforsking i matematikk P handler om at elevene søker etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg frem til en felles forståelse. Elevene skal legge mer vekt på strategiene og fremgangsmåtene enn på løsningene. Problemløsning i matematikk P handler om at elevene utvikler en metode for å løse et problem de ikke kjenner fra før. Algoritmisk tenkning er viktig i prosessen med å utvikle strategier og fremgangsmåter for å løse problemet og innebærer å bryte ned et problem i delproblemer som kan løses systematisk. Videre innebærer det å vurdere om delproblemene best kan løses med eller uten digitale verktøy. Problemløsning handler også om å analysere og forme kjente og ukjente problemer, løse dem og vurdere om løsningene er gyldige.
Kontaktpersoner:
Kristoffer Flatås: [email protected]
Jørgen Eivik Pedersen: [email protected]