Micro:bit 2

Micro:bit 2

Programmering med micro:bit for de som har hatt micro:bit 1. Vi utforsker og tar i bruk ulike sensorer på micro:bit.

Tema: Programmering
Årstrinn: Ungdomsskole
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25

Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen

Priser skole og barnehage

Bestilling

 

Motiverende og relevant læring for de som har hatt Superbit, eller Micro:bit 1.  Elevene får utforske hvordan micro:bit kan kobles til forskjellig tilbehør og sensorer som gjør at man kan utvikle mange spennende prosjekter.

Tilknytning til læreplaner

Matematikk etter 8.trinn: utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering.

Matematikk etter 9.trinn: Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

Matematikk etter 10.trinn: Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.

Naturfag etter 10.trinn:

– utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.

– bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.

Kompetansemål matematikk 1T:
– formulere og løyse problem ved hjelp av algoritmisk tenking, ulike problemløysingsstrategiar, digitale verktøy og programmering.

Kontaktskjema - skole og barnhage

Programmering med humlen Bombus

Møt humlen Bombus, og lær enkel programmering gjennom samarbeid, lek og problemløsning.

Reise i verdensrommet!

Kom til Vitensenter Nordland og bli med på en spektakulær reise ut i verdensrommet sammen med Orion, Luna eller Stjernestøv. Barna får også oppleve å reise til sin egen planet som de har laget selv.

Kreativ programmering

I dette opplegget får elevene jobbe kreativt, utforskende og skapende med matematikk, kunst og programmering. Elevene får lage mønstre av geometriske former med blokkbasert programmering for så å ta det ut i fysisk format med vinylskjærere.