Problemløsning med Spike Prime
Elevene blir introdusert for ulike oppgaver som Spike Prime skal løse. De lærer gradvis det grunnleggende om å bygge og programmere selvstyrende roboter.
Tema: Programmering
Årstrinn: 5- 7. klasse
Varighet: 90 minutter
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i distriktet.
Bestill her
Spike Prime er en utmerket mulighet til å jobbe med programmering og problemløsning på mellomtrinnet. Elevene får arbeide sammen om å bygge en effektiv konkurranserobot, og underveis i prosessen skal de systematisk teste og forbedre programmer, bruke designprosessen til å utvikle en løsning for å fullføre oppdrag, samtidig som de utvikler ferdigheter knyttet til samarbeid og sine egne fremtidige karrierer.
Tilknytning til læreplan:
Naturfag etter 7. trinn – NAT0007:
- skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
Matematikk etter 5. trinn – MAT0005:
- lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Matematikk etter 6. trinn – MAT0006:
- beskrive eigenskapar ved og minimumsdefinisjonar av to- og tredimensjonale figurar og forklare kva for eigenskapar figurane har felles, og kva for eigenskapar som skil dei frå kvarandre
- måle radius, diameter og omkrins i sirklar og utforske og argumentere for samanhengen