Micro:bit 2

Micro:bit 2

Programmering for de som har hatt Superbit eller Micro:bit 1. Vi utforsker, lager og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen

Tema: Programmering
Årstrinn: 5.-7. klasse
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25

Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.

Motiverende og relevant læring for de som har hatt Superbit, eller Micro:bit 1.  Elevene får utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen. De skal bruke Micro:Bit  til å styre en Bit:Bot i kamp mot andre Bit:Bot’er.

Tilknytning til læreplaner

Matematikk:

5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.

6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.

Naturfag:

Etter 7.trinn: Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.

Kunst og håndverk:

Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk

Kontaktskjema - skole og barnhage

Programmering med humlen Bombus

Møt humlen Bombus, og lær enkel programmering gjennom samarbeid, lek og problemløsning.

Reise i verdensrommet!

Kom til Vitensenter Nordland og bli med på en spektakulær reise ut i verdensrommet sammen med Orion, Luna eller Stjernestøv. Barna får også oppleve å reise til sin egen planet som de har laget selv.

Kreativ programmering

I dette opplegget får elevene jobbe kreativt, utforskende og skapende med matematikk, kunst og programmering. Elevene får lage mønstre av geometriske former med blokkbasert programmering for så å ta det ut i fysisk format med vinylskjærere.