Micro:bit 2
Programmering for de som har hatt Superbit. Vi utforsker, lager og programmerer teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
Tema: Programmering
Årstrinn: 5.-7. klasse, 8.-10.klasse
Varighet: 2 timer
Antall elever: Maksantall 30
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.
Bestill her
Micro:bit 2 er motiverende og relevant læring for de som har hatt Superbit. Elevene får utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen. De skal bruke micro:bit til å fjernstyre en bit:bot. Økten avsluttes med en “battle” der elevene skal konkurrerer mot hverandre.
Tilknytning til læreplaner
Matematikk:
5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.
6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.
8.trinn: utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering.
9.trinn: Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
10.trinn: Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.
Naturfag:
Etter 7.trinn:
– Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Etter 10.trinn:
– utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.
– bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.
Kunst og håndverk:
Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Forarbeid: Elevene bør ha kjennskap til en del begreper knyttet til programmering: https://www.vitensenter.no/superbit/begrepsforklaringer/
Etterarbeid: Pimp opp bit:botten og lag ei hinderløype som bilen skal igjennom. Hvem greier å komme seg raskest gjennom løypa?
Kontaktskjema - skole og barnhage