Super:bit
Super:bit skal inspirere! Vi programmerer micro:bit, som er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene kunnskap og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering.
Målgruppe: Mellomtrinn og Ungdomstrinn
Tema: Programmering
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.
Bestill her
Programmering med micro:bit skal inspirere! Micro:bit er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene kunnskap og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Elevene får utforske hvordan de kan programmere en to- hjuls robot som heter bit:bot, til å blant annet kjøre en løype.
Tilknytning til læreplaner
Matematikk
5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.
6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.
Naturfag:
Etter 7.trinn: Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Kunst og håndverk:
Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Matematikk etter 8.trinn: utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering.
Matematikk etter 9.trinn: Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
Matematikk etter 10.trinn: Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.
Naturfag etter 10.trinn:
– utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.
– bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.