Super:bit

Super:bit skal inspirere! Vi programmerer micro:bit, som er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene kunnskap og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering.

Målgruppe: Mellomtrinn og Ungdomstrinn
Tema: Programmering
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.

Priser skole og barnehage

Bestill her

 

Programmering med micro:bit skal inspirere! Micro:bit er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene  kunnskap  og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Elevene får utforske hvordan de kan programmere en to- hjuls robot som heter bit:bot, til å blant annet kjøre en løype.

Tilknytning til læreplaner

Matematikk

5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.

6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.

Naturfag:

Etter 7.trinn: Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.

Kunst og håndverk:

Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk

 

Matematikk etter 8.trinn: utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering.

Matematikk etter 9.trinn: Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

Matematikk etter 10.trinn: Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.

Naturfag etter 10.trinn:

– utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.

– bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.

Planetverksted

Kreativt planetverksted

Bli med på en spektakulær utforskning av verdensrommet på Vitensenter Nordland! Elevene vil bli forbløffet av vårt eget univers, og de får til og med muligheten til å designe sin egen planet, som deretter blir skannet og presentert inne i planetariet

Micro:bit 2

Programmering for de som har hatt Superbit. Vi utforsker, lager og programmerer teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
Aktiviteter på koderommet på Vitensenteret

Problemløsning med Spike Prime

Elevene blir introdusert for ulike oppgaver som Spike Prime skal løse. De lærer gradvis det grunnleggende om å bygge og programmere selvstyrende roboter.
Fordypning i formidlingsopplegget Lydlab

LydLab

Har du noen gang blitt fascinert eller giret av musikken når du ser film? Ta med klassen på Vitensenteret og la elevene få utfolde seg med lyd til video.