Super:bit

Super:bit skal inspirere! Vi programmerer micro:bit, som er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene kunnskap og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering.

Målgruppe: Mellomtrinn og Ungdomstrinn
Tema: Programmering
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.

Priser skole og barnehage

Bestill her

 

Programmering med micro:bit skal inspirere! Micro:bit er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene  kunnskap  og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Elevene får utforske hvordan de kan programmere en to- hjuls robot som heter bit:bot, til å blant annet kjøre en løype.

Tilknytning til læreplaner

Matematikk

5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.

6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.

Naturfag:

Etter 7.trinn: Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.

Kunst og håndverk:

Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk

 

Matematikk etter 8.trinn: utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering.

Matematikk etter 9.trinn: Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

Matematikk etter 10.trinn: Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.

Naturfag etter 10.trinn:

– utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.

– bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.