Problemløsning med Spike Essential
Her får elevene utvikle kreative løsninger gjennom prøving og feiling, mens de samarbeider om å løse meningsfulle og engasjerende oppgaver.
Tema: Programmering
Årstrinn: 1.-4.klasse
Varighet: 90 minutter
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i distriktet
Bestill her
Spike Essential er en utmerket mulighet til å jobbe med programmering og problemløsning på småtrinnet. Elevene får jobbe med hverdagslige temaer, blir kjent med små minifigurer med ulike personligheter, samt bruker LEGO klosser og programmering til å løse ulike oppgaver gjennom historiefortelling.
Tilknytning til læreplan i naturfag:
Naturfag etter 2.trinn:
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
- presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Naturfag etter 4.trinn:
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
- utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
Matematikk etter 2.trinn:
- lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Matematikk etter 4.trinn – MAT0004:
- lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Kontaktskjema - skole og barnhage