Programmering med humlen Bombus
Møt humlen Bombus, og lær enkel programmering gjennom samarbeid, lek og problemløsning.
Målgruppe: De eldste elevene i barnehagen
Tema: Programmering/ biologi
Varighet: ca. 60 min
Antall barn: maks 12
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.
Bestill her
Kom å møt humlen Bombus og alle hans robotvenner! Gjennom lek og dramatisering får barna lære mer om livet til humlene. De får også lære enkel programmering gjennom samarbeid, dans, lek og problemløsning med robothumlen BeeBot. Vi jobber med viktige ferdigheter som rom/retning, samarbeid, sekvensiell tenking, estimering og problemløsning. BeeBot er enkel å programmere og skaper engasjement hos barn. Kom til oss å få en morsom og lærerik opplevelse!
Rammeplanmål
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna – får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
Personalet skal – utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
Antall, rom og form
Barnehagen skal bidra til at barna – leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
Personalet skal – bruke digitale verktøy og utstyr for å inspirere barna til matematisk tenkning
Forarbeid
Se filmen Kråkeklubben og hvorfor humler er så glade i blomster. https://tv.nrk.no/serie/kraakeklubben/sesong/9/episode/2/avspiller Samtal rundt filmen.
Etterarbeid
Det er mange gratis nettressurser knyttet til programmering som kan jobbes videre med etter besøket. Vi anbefaler https://studio.code.org/s/course1. Her ligger det oppgaver som er tilpassa ulike aldre og nivå – helt ned til 4 år. Barna kan også jobbe med å lage en humlekasse som settes ut tidlig på våren.
Kontaktskjema - skole og barnhage
.