Programmering med humlen Bombus
Velkommen til et pedagogisk opplegg der lek, læring og programmering går hånd i hånd!
Målgruppe: De eldste elevene i barnehagen
Tema: Programmering/ biologi
Varighet: ca. 60 min
Antall barn: maks 12
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.
Bestill her
Kom å møt humlen Bombus og alle hans robotvenner! Bombus lærer barna om pollinering og samspillet mellom humler og blomster, før han avslutter med en energisk sang-rap. Men etter all moroa blir Bombus så sliten at robothumlene må ta over! Nå er det barna sin tur til å styre showet: de bruker enkle programmeringsverktøy og programmerer humlene ved hjelp av piler til å utføre dansetrinn og spennende oppgaver på en fargerik matte. Dette opplegget kombinerer utforskning, teknologi og naturkunnskap på en måte som begeistrer både små og store. Perfekt for barnehager som ønsker å gi barna en lærerik opplevelse de sent vil glemme!

Vitensenter Nordland
Rammeplanmål
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna – får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
Personalet skal – utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
Antall, rom og form
Barnehagen skal bidra til at barna – leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
Personalet skal – bruke digitale verktøy og utstyr for å inspirere barna til matematisk tenkning
Forarbeid
Se filmen Kråkeklubben og hvorfor humler er så glade i blomster. https://tv.nrk.no/serie/kraakeklubben/sesong/9/episode/2/avspiller Samtal rundt filmen.
Etterarbeid
Utforske og lete etter humler i barnehagen, eventuelt lage en humlekasse: 6 – Lag din egen humlekasse | Humleskolen