Kodekraft

Kodekraft

“Kodekraft” er utviklet av landets regionale vitensentre for å bistå med kunnskap om programmering tilpasset 9. -10. trinn.

Bestill kodekraft her

Undervisningsprogrammet gjennomføres digitalt av en formidler fra Vitensenter Nordland, både ved undervisning fra klasserom eller hjemmeskole. Verktøyene som brukes er videosamtale, web og kode­ programmet Makecode Arcade. Elevene får en steg­ for­ steg­ veiledning i sanntid som varer i ca. en dobbelttime, hvor de får en innføring i programmering. Etterpå får de anledning til å løse tilhørende oppgaver.

Kode-kompetanse blir stadig viktigere

Oppgaven elevene skal løse er å kode hvert sitt unike energi­ spill. Økten vil gi dem større kompetanse innen programmering, samtidig som de får anledning til å reflektere over verdens energiutfordringer på en lærerik og kreativ måte.

Gratistilbud med forankring i læreplanen

Innholdet og læringsmetoden i Kodekraft er forankret i både eksisterende og ny læreplan.

Undervisningsprogrammet tilbys gratis til alle klasser på 9 – 10. trinn i Norge, takket være støtte fra Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter.

Tilbakemeldinger fra elever/lærere:

“Anbefales!”

“Dette var lærerikt!”

“Spennende undervisningsform” “Dyktige formidlere fra vitensentrene”

“Takk for et godt opplegg rundt programmering, mange av elevene

klarer ikke å legge det fra seg! Herlig. Det blir spennende å se hva de har

produsert om noen uker eller måneder.”

Kort om Kodekraft

  • Gratis for 9. og 10.trinn
  • Forankret i læreplanen og tematikken er tett knyttet til pensum
  • Varighet ca 90 minutter  (dobbelttime), samt tilleggsoppgaver som elvene kan løse i etterkant.
  • Undervisningsprogrammet ledes digitalt via en enkel nettløsning av en formidler fra ett av vitensentrene.
  • Opplegget krever minimalt med forberedelser.
  • Undervisningsmateriellet er tilgjengelig også etter økten slik at oppgavene blant annet kan repeteres, utføres individuelt eller tilpasses for mindre grupper eller et høyere eller lavere ferdighetsnivå.

Mer informasjon og påmelding:

Under den digitale undervisningen vil klassen også få tilgang til eget område med flere spennende kodeoppgaver som de kan utforske i etterkant.

Mer informasjon om Kodekraft finner du her: www.kodekraft.no

For påmelding hos Vitensenter Nordland:

Bestill kodekraft her

Spørsmål?

Jørgen Eivik Pedersen (tlf: 41463570)

Flyer Kodekraft

Støttet av Equinors talentutviklingsprogram

 

Morgendagens helter

 

Fordypning i formidlingsopplegget Lydlab

LydLab

Har du noen gang blitt fascinert eller giret av musikken når du ser film? Ta med klassen på Vitensenteret og la elevene få utfolde seg med lyd til video.

Karbonfangst

Oppdag karbonfangst på 10. trinn! Utforsk CO2- og pH-måling samt enkel kjemi. Praktisk læring som fremmer kritisk tenkning om klima og bærekraft.

Problemløsning i matematikk

Oppdag ulike strategier for å løse ulike oppgaver i matematikk! Praktisk læring som fremmer motivasjon og mestringsfølelse og selvtillit i faget.

KodeKunst

KodeKunst er en landsdekkende satsning der deltakerne produserer algoritmisk kunst ved hjelp av programmerbare sandskrivere fra Sisyphus Industries.

Kontakt oss

Har du noe du lurer på? Ta gjerne kontakt med oss.