Micro:bit 1

Micro:bit 1

Vi eksperimenterer og lærer grunnleggende programmering med micro:bit og robotbilen bit:bot.

Tema: Programmering
Årstrinn: 5.-7. klasse
Varighet: 2 timer
Antall elever: 25
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Vitensenter Nordland, men kan også tas med ut i regionen.

Programmering med micro:bit skal inspirere! Micro:bit er en liten programmerbar datamaskin som er med på å gi elevene  kunnskap  og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Elevene får utforske hvordan de kan programmere en to- hjuls robot som heter bit:bot, til å blant annet kjøre en løype.

 

Tilknytning til læreplaner

Matematikk:
5.trinn: Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer.

6.trinn: Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster.

Naturfag:
Etter 7.trinn: Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.

Kunst og håndverk:
Etter 7.trinn: Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk

Forarbeid: Jobbe med noen enkle og praktiske oppgaver som gir elevene øvelse i å ta imot korte, presise instruksjoner, og som lærer dem å lage en algoritme med hjelp av piler.
Begge oppgavene kan gjennomføres uten nett og teknisk utstyr.

Oppgave 1: https://www.vitensenter.no/superbit/laerer/forarbeid/tegning-etter-instruksjoner/

Oppgave 2: https://www.vitensenter.no/superbit/laerer/forarbeid/kompisprogrammering/

Etterarbeid: Jobbe videre med morsomme og utfordrende kodeoppgaver https://www.vitensenter.no/superbit/elev/

Kontaktskjema - skole og barnhage

Programmering med humlen Bombus

Møt humlen Bombus, og lær enkel programmering gjennom samarbeid, lek og problemløsning.

Reise i verdensrommet!

Kom til Vitensenter Nordland og bli med på en spektakulær reise ut i verdensrommet sammen med Orion, Luna eller Stjernestøv. Barna får også oppleve å reise til sin egen planet som de har laget selv.

Kreativ programmering

I dette opplegget får elevene jobbe kreativt, utforskende og skapende med matematikk, kunst og programmering. Elevene får lage mønstre av geometriske former med blokkbasert programmering for så å ta det ut i fysisk format med vinylskjærere.